کد خبر: 64567873
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 شهريور 1395
خانه » حواشی » پایگاه اطلاع رسانی محمد رضا زائری » مطالعه را واجب دینی بدانیم
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
زائری در ماه هشتم؛

به گزارش چی 24 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محمد رضا زائری:

به گزارش ایکنا، هشتمین جشنواره فرهنگی و هنری ماه هشتم عصر ۲۴ مردادماه با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، کارشناس فرهنگی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

پس از منقبت‌خوانی درباره امام رضا(ع)، در این مراسم حسینی تقارن هشتمین جشنواره را با عنوان «ماه هشتم» گرامی داشت و گفت: در این جشنواره فرهنگی برنامه‌هایی طرح‌ریزی می‌شود تا نشان داده شود این روز در تقویم موقوفه آستان قدس رضوی، روز ویژه‌ای است و از این جهت، برنامه‌های گوناگونی از جمله نمایشگاه‌هایی در ۵ مرکز آموزشی در تهران و سایر استان‌ها و ۷ بیمارستان تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نمایشگاه مدارس اسلامی به روایت نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک افزود: در حال حاضر این نمایشگاه برپا شده و نشان می‌دهد مدارس اسلامی و مراکز آموزش عالی در ایران چه اندازه مورد توجه بوده است و به عنوان کانون‌های استنساخ در استمرار و بقای سنت نسخه‌نویسی نقش بزرگی ایفا کرده‌اند. این همه سعی و کوشش در حوزه استنساخ و کتاب‌آرایی از یک سو و از دیگر سو سیره علمی دانشمندان و طالبان علم در جهان اسلام که بر پایه وسواس‌های علمی به نسخه‌نویسی و مقابله و تصحیح نسخه‌ها می‌پرداختند، «معجزه کتاب» را در جهان اسلام به تمدن کتاب‌باورانه پیوند زد.

حسینی در ادامه برگزاری تور صحنه و پشت صحنه موزه ملک را یکی از اقدامات مهم این موزه دانست و گفت: همزمان با برگزاری جشنوار ماه هشتم، این تور نیز برگزار شد، با توجه به اینکه موزه‌ها به کوه یخ مشهورند که ۲۰ درصد آنها نمایان است؛ از این رو این تور در راستای نمایش دادن بخش‌های گوناگون برگزار شد. علاوه بر این تور «وقف‌گردی» نیز که به منظور آشنایی با موقوفه‌های تهران بود، برگزار شد.

مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک تورهای ویژه کودکان کار را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این کار در سال‌های اخیر انجام می‌شود و امسال با انسجام بیشتری برگزار شد تا کودکان کار که فرصت کمتری برای کودکی کردن دارند با آثار فرهنگی مربوط به دوران‌های گوناگون آشنا شوند، از سوی دیگر در این تورها برنامه‌های قصه‌گویی نیز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام زائری در ادامه این مراسم گفت: در میلاد امام رضا(ع)، سزاوار است از علم و دانش و اندیشه سخن بگوییم؛ چرا که آن حضرت به عنوان عالم آل محمد(ع) شناخته می‌شود و استقرار آن حضرت در ایران، آفتاب علم و دانش را در کشورمان تابانده است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) یکی از خصوصیات انسان عاقل را دانش‌اندوزی دانسته و می‌فرماید؛ انسان عاقل تا وقتی زنده است، از دانش‌اندوزی خسته و رنجور نمی‌شود. از این رو چرا ما ملتی که در زیر سایه امام علم و اندیشه هستیم، علم و دانش در زندگی روزمره و فضای اجتماعی‌مان چندان پررنگ نیست؟

وی در ادامه عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) دانش‌اندوزی را واجب دینی دانسته است. در حالی که فردی را که نماز نمی‌خواند، بی‌دین حساب می‌کنیم، اما کسی که دانشی ندارد را بی‌دین نمی‌دانیم. از این رو دین را به حداقل مناسک تقلیل داده‌ایم که قرار بوده در یک رساله توضیح‌المسائل مشکلمان در برخی ابواب پاسخ داده شود، یعنی اگر کسی از چراغ قرمز عبور کند و یا شاخه درختی را بشکند، او را بی‌دین نمی‌دانیم و کسی که گربه‌ای را آب دهد او را دیندار نمی‌خوانیم.

حجت‌الاسلام زائری تصریح کرد: اگر از ما بپرسند اسلام چیست، اولین پاسخ این است که کسی که نماز بخواند، روزه بگیرد، قرآن بخواند، حجاب و سایر ظواهر دینی را رعایت کند. البته همه این موارد درست است، اما فقط به این موارد اختصاص ندارد. چرا که وقتی از پیامبر(ص) درباره اسلام می‌پرسند، حسن خلق را اسلام می‌داند. در حالی که متأسفانه در جامعه امروز ما جزء دین به شمار نمی‌رود.

وی با اشاره به روایتی تکان‌دهنده درباره امانتداری گفت: امام سجاد (ع) می‌فرماید؛ «بر شما باد به دادن امانت به صاحبش، سوگند به آن کسی که محمد(ص) را به حق به پیامبری مبعوث کرد، اگر قاتل پدرم حسین(ع) همان شمشیری را که با آن پدرم را شهید کرد، به عنوان امانت به من می‌سپرد، (و من آن را می‌پذیرفتم) در امانت‌داری آن خیانت نمی‌کردم»؛ اگر امروز این را به مردم جهان عرضه کنیم، سراسیمه به آن روی خواهند آورد، در حالی که ادعای مسلمانی و تبعیت از ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) را داریم، اما وقتی کسی به جامعه ما نگاه کند، آثار آن را نخواهد دید.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به مطالعه و کتابخوانی بیان کرد: در حال حاضر آمار تیراژ کتاب در کشورمان بسیار کاهش یافته و به ۳۰ نسخه رسیده است، سؤال این است چقدر با اینکه کتاب خواندن را واجب دینی بدانیم، فاصله داریم؟ همان فاصله، فاصله ما از اسلام است.

حجت‌الاسلام زائری در پایان یادآور شد: باید کاری کنیم تا مردم مطالعه، کتابخوانی و کسب علم و دانش را یک وظیفه دینی بدانند، آموختن مانند روزه گرفتن واجب است. هر چند میلاد امام رضا(ع) روز حسرت خوردن نیست، اما حسرت‌ها می‌تواند ما را به سمت کسب دانش و علم حرکت دهد.

در ادامه این مراسم، منقبت‌خوانی و تعزیه‌خوانی اجرا و سپس نماهنگی از کودکان کار و موزه کلم پخش شد و نماهنگ «راز غریب» پایان‌بخش جشنواره «ماه هشتم» بود.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین